Artykuły

20 października 2016 r., nasza klasa - I B - pod opieką pani prof. A.Moritz i pani prof. I. Kaźmierskiej-Kaźmierczak, wybrała się na wycieczkę po Łodzi filmowej. Towarzyszył nam przewodnik - pan Bartosz Mielniczek, absolwent wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera. W trasę wyruszyliśmy parę minut po 9:00, zaczynając od spaceru po ulicy Piotrkowskiej. Zwiedzaliśmy te zaułki, których zwykle się nie zauważa. Przy okazji zatrzymaliśmy się na ulicy Roosevelta, stanowiącej plener dla wielu filmów, w tym słynnego Miasta 44 Jana Komasy. Zajrzeliśmy do Hotelu Stare Kino, gdzie mogliśmy obejrzeć salę kinową, w której filmy wyświetla się za pomocą staromodnego rzutnika obsługującego klisze. Gdy wracaliśmy do autokaru, zerkaliśmy na co ciekawsze kamienice oraz różne style, w których zostały wybudowane. Z punktu widokowego na wysokości 15 piętra mieszczącego się w wieżowcu Nowego Centrum Łodzi przy ulicy Traugutta oglądaliśmy zabudowę naszego miasta, w tym - będący jeszcze w budowie - nowy dworzec Łódź-Fabryczna. Niestety, z powodu deszczowej pogody, zasięg widoczności był ograniczony, ale i tak byliśmy pod wrażeniem. Następnym punktem wycieczki była tzw. Łódzka Filmówka (po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w ogrodach przy Muzeum Miasta Łodzi w kompleksie Manufaktury), gdzie zobaczyliśmy m. in. atelier (jedną z hal filmowych) oraz mogliśmy przelotnie spojrzeć na małą scenę - miejsce prób studentów. Siedzieliśmy także na słynnych schodach, ulubionym miejscu spotkań studentów, z których nie jeden zdobył światową sławę (m. in. Andrzej Wajda). Podziwialiśmy galerię słynnych osób, które ukończyły tę szkołę lub w jakiś sposób przyczyniły się do jej rozsławienia. Na koniec zajrzeliśmy do Muzeum Kinematografii - mieliśmy okazję zobaczyć oryginalne rekwizyty filmowe, w tym zbroje husarzy z "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana oraz łoże Petroniusza z "Quo vadis" Jerzego Kawalerowicza. Oprócz tego widzieliśmy oryginalne, dawne klisze, a także dużo starych, zabytkowych kamer i z podziwem oglądaliśmy zachowane pomieszczenia mieszkalne pałacu Karola Scheiblera. Podziwialiśmy dziś już kultowe plakaty różnych filmów (choćby "Poszukiwaczy zaginionej arki" Stevena Spielberga) oraz oryginalne modele postaci z animacji "Latająca maszyna" Martina Clappa i Geoffa Lindseya. W drodze powrotnej zobaczyliśmy dużo pięknych murali i ostatecznie pod szkołę wróciliśmy o godzinie 14:30. Fotorelacja.