.

Wyjazd do Rumunii 2017

W dniach 18 -22 maja 2017 r. grupa młodzieży wraz z opiekunami udała się do miejscowości Braila w Rumunii. Odbyło się tam ostatnie już spotkanie międzynarodowe projektu Action! Był czas na podsumowanie dotychczasowych osiągnięć, zaprezentowanie w Teatrze im. Marii Filotti  filmów  konkursowych nagranych przez młodzież, przeprowadzenie głosowania i nagrodzenie zwycięzców. Nauczyciele dzielili się doświadczeniami związanymi z pracą nad filmami, ale przede wszystkim dyskutowali na temat podejmowanych przez młodzież problemów współczesnego świata i zagrożeń cywilizacyjnych. Uczniowie w grupach międzynarodowych uczestniczyli w warsztatach filmowych dotyczących „Obrazowości w filmie krótkometrażowym”,  także podczas wspaniałego rejsu po Dunaju doskonali się warsztatowo w fotograficznej kompozycji obrazu. Efekty tej pracy zostały zaprezentowane i omówione w ostatnim dniu wizyty w Teatrze im. Marii Filotti.  Wszyscy uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się ze sposobami rewitalizacji starych fotografii i sposobów powstawania obrazów hologramowych, prezentacja przybliżyła także realia życia mieszkańców Braili w początkach XX wieku. Fotorelacja.

Wrażenia uczniów z pobytu w Hiszpanii

Była to moja druga wymiana międzynarodowa, jednak pierwszy raz w ramach projektu  Action!. Dało mi to możliwość poznania wielu tajników nagrywania i tworzenia filmów. Jednak przede wszystkim miałam okazję poznać wielu wspaniałych ludzi z Hiszpanii oraz ich język, kulturę, a także kuchnię. Mogłam również rozwinąć swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim i nauczyć się nowych zwrotów i słów w języku hiszpańskim. Chciałabym również wspomnieć, że będąc w Hiszpanii miałam możliwość  zobaczenia wielu wspaniałych miejsc tj. Madrytu,  który zawsze, chociażby w małym kawałeczku chciałam zwiedzić oraz Santiago de Compostela –wyjątkowe znane w całej Europie sanktuarium. Wyjazd utwierdził mnie w przekonaniu, że podróże, poznawanie innej kultury i posługiwanie się językiem to,  to co mnie interesuje w przyszłości. Wcześniejsza wizyta Hiszpanów w Polsce dała mi także możliwość poznania ciekawych miejsc w Łodzi. Dowiedziałam się, że wielu reżyserów (nie tylko polskich) przyjeżdża właśnie do Łodzi, aby nagrać sceny potrzebne do filmu, ponieważ znajdują się tu miejsca, które wyglądają np. jak typowe budynki prostu z Brooklynu, co jest dla nich tańsze niż przenoszenie całej produkcji do Nowego Jorku. Zatem Łódź jest ważnym i popularnym miejscem związanym z filmem nie tylko w Polsce, ale również w Europie.

Julia Pucman kl. I Bf

Czytaj więcej...

Film francuski – impresjonizm filmowy

Do czasów I wojny światowej Francja była niekwestionowanym liderem kina na świecie. To właśnie w Paryżu odbył się pierwszy pokaz kinematografu braci Lumiere w 1895 roku. Potem przyszła kolej na artystyczne eksperymenty Georgesa Meliesa i pierwszą wytwórnię filmową bazującą na popularnych motywach przemocy, czyli słynnej Pathé. W 1908 roku wraz z pojawieniem się zjawiska znanego jako Film D’art skończyła się epoka kina jarmarcznego. Sam Film D’art stanowił nieudaną próbę przeniesienia teatru na wielki ekran. Wreszcie na początku drugiej dekady XX wieku przyszła kolej na to, by kino zaczęło eksplorować tereny współczesnej sztuki, zwłaszcza malarstwa i literatury. Tak oto narodził się w obrębie filmu francuskiego impresjonizm filmowy. 

Czytaj więcej...

Wyjazd do Hiszpanii 2017

W dniach 23-29 kwietnia 2017 r. grupa uczniów i nauczycieli naszej szkoły po raz kolejny odwiedziła hiszpańskich kolegów uczestniczących w projekcie Action! programu Erasmus +. Było to spotkanie wyjątkowe, bo w odstępie zaledwie 2 tygodni mieliśmy okazję zobaczyć się ponownie. Od 03 do 07 kwietnia my gościliśmy Hiszpanów w Polsce. Dlatego też wzajemne relacje młodzieży stały się naprawdę bliskie i serdeczne. Długą podróż do A Coruny i dalej do Ferrol urozmaiciliśmy kilkugodzinnym zwiedzaniem Madrytu. Udało  nam się zobaczyć muzeum Reina Sofia z bogatymi zbiorami sztuki początków XX wieku, a wśród nich największą atrakcję wystawy obraz Pablo Picassa Guernica z 1937 roku. Pobyt w szkole w Fene poświęcony był na prace związane z kręceniem własnych krótkich filmów, dyskusje dotyczące działań projektowych, warsztaty z montażu i wykorzystania dronów w realizacjach filmowych. Oprócz pracy był także czas na wspólne zwiedzanie niezwykłych miejsc, z których słynie cała Galicja. Nasi przyjaciele z Hiszpanii zorganizowali wycieczkę do Santiago de Compostela, znanego w świecie z pielgrzymek do grobu świętego Jakuba i zabytkowej katedry, wszyscy byliśmy pod wrażeniem tego miejsca. Wyjątkowa była także wspólna wyprawa do Fragas  parku krajobrazowego wzdłuż rzeki Eume, wędrówka  przez lasy eukaliptusowe i malownicze koryto rzeki sprawiły, że poczuliśmy atmosferę wakacji. Drzewa eukaliptusowe, które tutaj nie są zbyt cenione ze względu na swój ekspansywny charakter  eliminujący inne gatunki drzew , dla nas były atrakcją i każdy zbierał aromatyczne liście.  Zmęczeni kilkugodzinną wyprawą odpoczywaliśmy rozkoszując się promieniami hiszpańskiego słońca. Każde miejsce i sytuacja były odpowiednie do wspólnych zdjęć, których powstało bardzo, bardzo dużo. Pożegnalne spotkanie w Muzeum Humoru w Fene obudziło prawdziwe wzruszenia u wszystkich, obejrzeliśmy filmowe relacje z wcześniejszych wizyt i filmy konkursowe. Wyjątkowe relacje  zawiązały znajomości a nawet przyjaźnie na długi czas, nie tylko realizacji szkolnego projektu Action!,  ale projektu  przyjaźń i serdeczność młodych i ciekawych świata ludzi. Fotorelacja.

Wizyta Hiszpanów

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w lutym bieżącego roku w czasie spotkania projektowego nauczycieli w Polsce w dniach od 2 do 8 kwietnia 2017 r. gościliśmy w Łodzi grupę młodzieży i nauczycieli z Hiszpanii. W tym samym czasie do Francji udała się grupa z Rumunii, by wspólnie pracować nad projektowymi filmami. Przez dwa kolejne dni tj. 3 i 4 kwietnia młodzież z wszystkich krajów biorących udział w projekcie oglądała te same specjalnie dobrane filmy, po jednym z każdego kraju. Podczas seansów filmowych obejrzano: film z Rumunii: „Closer to the Moon”, film z Turcji: “Mustang”, film z Hiszpanii: „El Desconocido”, film z Polski: „Sala samobójców”, film z Francji : „La Loi du Marche”. Po projekcjach odbyła się dyskusja na skypie na temat filmów: tematyki, realizacji, muzyki i tego, który z nich  najbardziej się podobał. Kolejne dwa dni poświęcone były pracy nad realizacją własnych filmów tematyce „granicy”. Nasza ekipa tworzyła film w konwencji westernu a grupa hiszpańska w konwencji komedii romantycznej. W czwartek 6 kwietnia podczas uroczystego zakończenia wizyty  i podsumowania efektów pracy, uczniowie naszej szkoły i rodziny goszczące Hiszpanów obejrzeli zrealizowane filmy. W czasie wizyty w naszym mieście chcieliśmy także pokazać  gościom, to co w Łodzi niewątpliwie jest warte zobaczenia. 3 kwietnia zorganizowaliśmy wycieczkę po Łodzi Filmowej, po miejscach wykorzystywanych w plenerach filmowych nie tylko przez polskich reżyserów, młodzież z zainteresowaniem odkrywała klimatyczne zaułki i stare podwórka kamienic przy ulicy Piotrkowskiej. Następnego dnia wspólnie zwiedziliśmy EC1 i obejrzeliśmy wyjątkową projekcję filmu na kopule łódzkiego planetarium, pokaz zrobił duże wrażenie na naszych gościach. Ostatniego dnia wspólnie grupa młodzieży i nauczycieli pojechała do Warszawy. W programie mieliśmy zwiedzanie Zamku Królewskiego i Starego Miasta, czas wolny goście przeznaczyli przede wszystkim na zakup pamiątek, które będą im przypominały pobyt w Polsce, mamy nadzieję, że pozostaną to ciepłe i serdeczne wspomnienia. Fotorelacja.

Międzynarodowe spotkanie projektowe

W dniach 6-10 lutego 2017 r. odbyło się w naszej szkole kolejne spotkanie projektowe Action! programu Erasmus+. Nasi partnerzy z Francji, Hiszpanii, Rumunii i Turcji odwiedzili Łódź po raz drugi, ponieważ planowane na ten termin spotkanie w Turcji nie mogło się odbyć ze względów  bezpieczeństwa. Spotkanie nauczycieli miało charakter roboczy ale oczywiście oprócz pracy był także czas na wspólne spacery i pokazanie tego, co w Łodzi najciekawsze i kojarzone z naszym miastem. W ramach zadań projektowych koordynatorka z Francji zapoznała się z postępem prac każdej z drużyn, a także omówione zostały wytyczne dotyczące realizacji filmów na ostatnie spotkanie i festiwal filmowy w Rumunii. W związku z brakiem możliwości wyjazdu do Turcji ustalone zostały wymiany dwustronne między Polską i Hiszpanią a także między Rumunią i Francją, w tym samym czasie tj. 3-7 kwietnia  i wspólna dyskusja oraz wymiana efektów pracy uczniów  przez skype. W czasie kwietniowego spotkania wszystkie drużyny obejrzą te same filmy, po jednym z każdego kraju i zrealizują swoje własne filmy w ustalonej konwencji, a więc będzie wspólna praca i wspólna zabawa. Wolny czas naszych gości urozmaiciliśmy projekcją najnowszego i zarazem ostatniego filmu Andrzeja Wajdy „Powidoki” w kinie studyjnym Charlie. Filmowa historia Strzemińskiego na tyle zainteresowała naszych gości, że chcieli obejrzeć prace tego awangardowego artysty i miejsca bezpośrednio z nim związane, tak więc zupełnie spontanicznie następnego dnia udaliśmy się do Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego. Tak filmowa historia została dopełniona rzeczywistymi pracami i miejscami, które oglądaliśmy na ekranie. Filmowy charakter miało także zwiedzanie Łódzkiej Szkoły Filmowej, chyba najbardziej rozpoznawalnej  w świecie i kojarzonej z naszym miastem.  Mamy nadzieję, że pobyt w Łodzi był dla naszych gości czasem mile spędzonym,  a nasze miasto będą dobrze wspominali. Fotorelacja.

Wyjście do Muzeum Sztuki MS1

Nasze liceum w dniach od 6 do 10 lutego 2017 r. gościło grupę nauczycieli z Francji, Rumunii, Turcji i Hiszpanii w ramach projektu  ERASMUS +. 10 lutego 2017 r. zainspirowani ostatnim filmem Andrzeja Wajdy „Powidoki” zorganizowaliśmy zwiedzanie Muzeum Sztuki MS1 przy ulicy Więckowskiego 36. Wyjście zostało zainicjowane przez panią profesor Magdalenę Malinowską i uczniów klasy II Bf. Film o łódzkim artyście, pedagogu, twórcy z kręgu konstruktywizmu, a także pionierze awangardy w sztuce lat 20. i 30. XX wieku- Władysławie Strzemińskim bardzo poruszył naszych gości, idąc więc, niejako za ciosem, zapragnęliśmy pokazać im część ocalałych prac Władysława Strzemińskiego, jego uczniów, a także korespondujących z dziełami artysty, rzeźb jego żony- Katarzyny Kobro- znajdujące się obok tzw. Sali Neoplastycznej zaprojektowanej przez samego Strzemińskiego a znajdującej się w obecnym Muzeum MS1. Muzeum od 1930 roku realizuje awangardowy projekt wypracowany przez grupę „a. r.”- czyli właśnie przez Władysława Strzemińskiego, Katarzynę Kobro i Henryka Stażewskiego. Fundamentem zbiorów muzeum jest kolekcja sztuki nowoczesnej zgromadzona w latach 1929–1932 (uzupełniona do 1938 roku) w kraju i za granicą. To właśnie Strzemiński był głównym animatorem i to on pozyskiwał dzieła-dary od artystów. Gości bardzo zaciekawiła historia i filozofia malarza, oraz jego dzieła. Takie dopełnienie wiedzy o znanych postaciach Łodzi i niezapomniane wrażenia na pewno na długo pozostaną w pamięci i świadomości naszych zagranicznych gości. Fotorelacja.

Katarzyna Woźniak kl. II Bf

Recenzja Powidoków

Andrzej Wajda wybitny reżyser, twórca takich filmów  jak „Popiół i diament” czy „Człowiek z żelaza”, uznawany  jest za jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Niedawno do kin trafił jego ostatni film. „Powidoki” opowiadają o wybitnym malarzu Władysławie Strzemińskim, tytuł filmu nawiązuje do cyklu obrazów malarza, na których uchwycono powidoki wywołane spojrzeniem na słońce. Główną rolę w filmie gra Bogusław Linda, trochę już zapomniany aktor, którego rzadko można zobaczyć  na srebrnym ekranie.  Aktor miał bardzo trudne zadanie zagrać kalekę (Strzemiński stracił w czasie I wojny światowej rękę, nogę i oko) ale i człowieka bezkompromisowego o trudnym charakterze.  Malarz został pokazany jakby był bezuczuciowy i do przesady heroiczny.

Czytaj więcej...

Efekty specjalne w filmie

Dnia 12 grudnia 2016 r. grupa filmowa klasy I Bf pojechała do kina Charlie w Łodzi na warsztaty filmowe. Zostaliśmy miło powitani przez panią prowadzącą zajęcia. Celem tych warsztatów było pokazanie nam, na czym polegają efekty specjalne i efekty wizualne w filmie (m.in. wielkie wybuchy, tornada lub niesamowite krajobrazy). Efekty specjalne to  obrazy i animacje uzyskiwane za pomocą zaawansowanego oprogramowania graficznego, wykorzystywane w reklamie, kinematografii, przemyśle rozrywkowym, podczas przedstawień, występów estradowych itp., natomiast efekty wizualne to tradycyjne efekty optyczne (zwane „trikami”), takie jak ściemnienie, przenikanie, roletki, nakładki czy dzielenie kadrów. Pokazano nam jak powstają wielkie filmowe produkcje, w których wykorzystuje się wymienione efekty. Opowiedziano nam, czym jest „Green Screen” i w jakich celach się go wykorzystuje. Otóż „Green Screen” zwany również techniką „Blue Box” jest to nic innego jak zielone lub niebieskie tło, które wykorzystuje się do zmienienia jednolitego tła na dowolny obraz wygenerowany komputerowo. Dowiedzieliśmy się, ile czasu i pracy potrzeba, by wykonać animację zwierząt, które wyginęły, tak by wyglądały na prawdziwe, nadal żyjące. Jest to bardzo pochłaniająca i wyczerpująca praca. Jednak mimo wszystko jest warta poświęconego czasu. Procesowi animacji zwierząt przyglądaliśmy się śledząc film JURASSIC WORLD: Building the Apatosaurus - Legacy Effects (link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=jfcqQf61S-k). Na koniec zajęć obejrzeliśmy film „Grawitacja” (reż. Alfonso Cuaron), w którym zostały ukazane opisane efekty wykorzystywane w filmach. Fotorelacja.

Julia Pucman kl. I Bf

Warsztaty filmowe

Warsztaty filmowe prowadzone w naszej szkole poświęcone są głównie nauce montażu filmu, zdobywaniu umiejętności posługiwania się programem do składania materiałów filmowych i zastosowywaniu odpowiednich efektów. Montaż filmu odgrywa bardzo ważną rolę, daje możliwość zastosowania poprawek, co decyduje o efekcie końcowym i odbiorze filmu przez widza. Na zajęciach skupiamy się na kilku  najważniejszych kwestiach. Na wstępie zapoznajemy się  z całym materiałem, który po złożeniu będzie tworzył spójny film. Następnie wybieramy i grupujemy materiały tak, aby można było przystąpić do kolejnego etapu. Niezbędne jest jak najlepsze zapoznanie się z programem do edycji materiałów filmowych  i ich składania. Znajomość programu pozwala nam płynnie wykonać zadania. Wstępne przycięcie materiałów przyspiesza proces montażu a nawet sprawia, że staje się on przyjemnym zajęciem. Następnie dodajemy do filmu odpowiednie efekty specjalne, tak żeby poprawić ewentualne niedoskonałości związane ze światłem tj. poprawić kontrast czy barwy sceny. Czasami stosujemy także efekty dźwiękowe, na przykład efekt echa. Po zakończeniu wszystkich czynności, zabieramy się za rendering, czyli przetwarzanie  projektu na osobny plik, który może zostać odtworzony poprzez odpowiednie programy. Najbardziej uniwersalnym i najczęściej stosowanym przez nas formatem filmu jest mp4, ze względu na swoją wagę i stosunkowo dobrą jakość. Po przetworzeniu projektu, przekazujemy go do naszego nauczyciela, który ocenia naszą pracę, po czym wspólnie z klasą omawiamy ją na następnej lekcji. Fotorelacja.

Kacper Kubicki kl. I Bf

Czego się boisz ?

To niecodzienne pytanie mogli sobie zadać, jak również je zgłębić, uczniowie klasy II Bf, podczas 26. Ogólnopolskiego Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu”.  Festiwalu stworzonego i organizowanego już od 1990 roku przez Muzeum Kinematografii w Łodzi; jednego z najstarszych festiwali filmów dokumentalnych w Polsce. Podczas tego wyjątkowego święta kina, prezentowana jest dokumentalna twórczość filmowa, telewizyjna, video, a także reportaże radiowe artystów z całej Polski. Dzieła zgłoszone do konkursu pochylają się nad istnieniem współczesnego człowieka, na skalę globalną, jak również indywidualną- jego problemami, dylematami i zagrożeniami. Próbują pokazać współczesność nieformalnymi i nietuzinkowymi rozwiązaniami i z różnych perspektyw. Dając odpowiedź na kluczowe pytanie festiwalu: „Czego się boisz ?” wydarzenie to, ma na celu propagowanie otwartości na drugiego człowieka, refleksji nad istnieniem w obecnym świecie oraz przezwyciężanie nienawiści i nietolerancji inności. Główną nagrodą Festiwalu- Grand Prix jest statuetka Białej Kobry oraz Nagroda Miasta Łodzi w wysokości 12 tysięcy złotych. Przyznawane są również wyróżnienia za „Przezwyciężanie zagrożeń”, za Najlepszy Film o tematyce żydowskiej, Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Narodowego Centrum Kultury. Od 2015 roku konsultantem programowym Festiwalu jest producent Ewa Puszczyńska, zaś dyrektorem Jakub Wiewiórski. Podczas tegorocznej edycji, na specjalnych pokazach wyświetlane były dzieła nagradzane na międzynarodowych festiwalach; również zagranicznych twórców i państw- Norwegii, Grecji, Palestyny, Izraela, Czech czy Włoch. Nie zabrakło również spotkań i wywiadów z twórcami jak również bohaterami dokumentów. Zainteresowanie było naprawdę ogromne. Klasa II miała okazję zobaczyć zabawną ale i skłaniającą do refleksji i dążenia do własnych celów, historię „Czarnoksiężnika z krainy U.S.” Balbiny Bruszewskiej- inspirowanego klasyczną amerykańską bajką; refleksyjne i pełne łódzkich wspomnień „Continuum” Witolda Szymczyka oraz przepełnione miłością, samotnością i historią w tle „Pa, kochanie” Marka Rudnickiego. Po pokazach klasa uczestniczyła w spotkaniach z twórcami, obejrzanych dzieł. Wszyscy wzruszeni i zainspirowani czekamy na kolejną edycję Festiwalu- już za rok w listopadzie.

Katarzyna Woźniak kl. II Bf

Festiwal Mediów

W ciągu pięciu dni Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu pokazano 30 filmów i reportaży zakwalifikowanych do konkursu . Odbyły się także pokazy specjalne –31 tytułów. Ważnym elementem Festiwalu były spotkania z twórcami, którzy licznie przybyli na tegoroczny Festiwal. W niedzielę, 27 listopada 2016 r. w Kinematografie pokazano filmy nagrodzone w tym roku. Po raz pierwszy w historii Festiwalu jury przyznało dwie główne nagrody.Grand Prix – Statuetkę Białej Kobry oraz Nagrodę Miasta Łodzi w wysokości 12 tys. zł, ex aequo dwojgu  twórcom: Pawłowi Łozińskiemu za film Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham,”za odważne przekraczanie granic gatunku w filmie o niemożności komunikacji wśród najbliższych sobie ludzi i Annie Zameckiej za film Komunia, za ukazanie heroicznej walki o scalenie rozbitej rodziny w intymnych i wnikliwych filmowych obserwacjach”. Nagrodę „Cierpliwe oko im. Kazimierza Karabasza” otrzymał Piotr Stasik za film 21 x Nowy Jork – poetycki obraz ludzkiej samotności na tle wielkiej metropolii. Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich jury przyznało Pawłowi Wysoczańskiemu za film Jurek, w którym twórca stworzył pełny i wnikliwy portret człowieka realizującego swoje pasje na granicy życia i śmierci. Nagrodę za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego otrzymał Maciej Adamek za film Dwa światy – za wrażliwe ukazanie ciężaru odpowiedzialności, który dźwiga na swoich barkach dzielna dziewczynka zapewniając łączność swoich głuchoniemych rodziców ze światem. Nagrodę dla najlepszego reportażu otrzymali ex aequo Tomasz Patora za film Choroba jeszcze nie minęła oraz Ernest Saj za film Ucieczka z piekła. Twórcy reportaży zwracają uwagę na szokujące pogwałcenie podstawowych praw człowieka. Nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce żydowskiej w postaci medalu ufundowanego przez fundację Monumentum Iudaicum Lodzense otrzymał Michał Bukojemski za film Dziennik Sierakowiaka,za znalezienie filmowej formy prezentacji wstrząsającego dokumentu Holocaustu. W jury 26. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu zasiadali reżyserzy: Vita Drygas, Monika Pawluczuk i Andrzej Sapija oraz filmoznawca Tadeusz Szczepański.

VII Festiwal Krytyków Filmowych

4 dni pokazu. Spektakle. Spotkania. Filmy. Śniadania. Kradzieże. Warsztaty. Przekąski. Imprezy. „Naprawdę ciężko było to wszystko zorganizować. Setki dokumentów do wypełniania i biegania po urzędach“ - mówi główny organizator- Malwina Czajka. „Z każdą edycją jednak przychodziło coraz więcej zainteresowanych!“ Wolontariusze chcący pomagać przy organizacji festiwalu zostali podzieleni na trzy sekcje:

Logistyczną, która działała „na froncie“. Zajmowała się tak naprawdę wszystkim,  począwszy od biegania, otwierania drzwi, wpuszczania, pilnowania porządku podczas seansów, wydawania akredytacji, zakończywszy na ustawianiu wszystkiego i wszystkich.

- Prasową, której zadaniem było pisanie recenzji z obejrzanych filmów oraz fotografowanie przebiegu całego festiwalu.

- Informacyjną, która, jak sama nazwa wskazuje, miała służyć gościom za punkt informacyjny.

Ale czym tak w ogóle jest Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej? Jest to jedyne w swoim rodzaju wydarzenie gdzie krytycy, filmowcy, producenci, blogerzy, dziennikarze, tłumacze, reżyserzy, absolwenci wyższych szkół, dzieci, mamy, ojcowie, dziadkowie, wujkowie, znajomi, hejterzy, chorzy, zdrowi, grubi, chudzi, wysocy i niscy, architekci, piłkarze, robotnicy, politycy, urzędnicy, policjanci, strażacy, ogrodnicy, programowcy, obcy, po prostu  ja i ty, mogą się spotkać i porozmawiać. Poza tym, pooglądać filmy („Komuna“, „Eden“), uczestniczyć w spotkaniach („Aktor a krytyk“) , warsztatach („Jak rozmawiać z twórcą“, „Analiza filmu“, Wideo-esej“) i dobrze się bawić. Warsztaty miały formę kameralnych spotkań ze specjalistami z branży filmowej. Dzielili się oni ze słuchaczami swoją wiedzą i doświadczeniem. VII Festiwal Krytyków Filmowych Kamera-Akcja rozpoczął się 6.X a zakończył 9.X. Odbywał się on w dwóch miejscach. W kinie "Wytwórnia" oraz w legendarnej Łódzkiej Filmówce - najstarszej szkole filmowej na świecie! Może się ona pochwalić czterema wydziałami:
- Wydziałem Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej,
- Wydziałem Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej,
- Wydziałem Aktorskim, 
- Wydziałem Organizacji Sztuki Filmowej.

Mamy nadzieję, że następna edycja festiwalu przyciągnie jeszcze większe rzesze zainteresowanych i wkrótce będzie o nim głośno w zagranicznych mediach. Fotorelacja.

Patryk Szczepanek kl. II Bf

Magazyn cyfrowy

Pierwszy rok projektu Action! zaowocował powstaniem magazynu cyfrowego, którego autorami są uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie. Znajdziecie w nim artykuły, zdjęcia, recenzje, filmy a także teksty o kulturze krajów partnerskich. Całość została zredagowana w języku angielskim. Miłej lektury! Magazyn cyfrowy.

Warsztaty filmowe w SAN

W kwietniu bieżącego roku brałyśmy udział w warsztatach filmowych zorganizowanych przez Społeczną Akademię Nauk. Wykłady prowadzone były przez profesjonalistów filmowych: Pawła Jóźwiaka – Rodana – polskiego pisarza, reżysera, scenarzystę, producenta filmowego, Sławomira Kalwinka – prodziekana Wyższej Szkoły Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi oraz Grzegorza Habryna – montażystę filmowego. Pierwszego dnia warsztatów poznałyśmy, jakie są rodzaje kadrów, ujęć i ruchów kamery.  Dowiedziałyśmy się także, jak dobrze nakręcić film, jakie są zalety długich ujęć, jak można w ciekawy sposób wykorzystać oświetlenie, pierwszy i drugi plan, rekwizyty i kolory oraz, co daje filmowanie dwoma kamerami. W pracy nad scenariuszem poznałyśmy zalety multiplatformowego, darmowego programu Celtix. Na koniec spotkania przedstawiłyśmy pomysł na nasz scenariusz do filmu krótkometrażowego, który następnego dnia zrealizowałyśmy z fachową pomocą pana Pawła Jóźwiaka. A oto nasz film. 

Lucyna Carzyńska kl. I B

Kino rumuńskie

Prezentacja dotycząca kina rumuńskiego i jego najwybitniejszych przedstawicieli została przedstawiona na po wyjazdowym spotkaniu po wizycie w Hiszpanii, na które zaproszeni byli uczniowie i nauczyciele oraz młodzież z łódzkich gimnazjów. Bliższe poznanie kinematografii rumuńskiej było jednym z naszych zadań projektowych. Prezentację w języku  polskim i angielskim, a także artykuły do cyfrowego magazynu projektu przygotowała Katarzyna Woźniak, uczennica klasy I Bf. W następnym roku szkolnym planujemy zorganizować spotkanie poświęcone wybitnym reżyserom rumuńskim połączone z projekcją filmu Cristiana Mungiu „ 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni”.

Klasa teatralno-filmowa

W naszej szkole  istnieją klasy teatralno-filmowe z edukacją z zakresu historii filmu i warsztatami filmowymi. Zajęcia  obejmujące wykład historii kina mają przygotować uczniów do samodzielnego podejmowania dyskusji i formułowania opinii na temat filmu i jego rozwoju na przestrzeni lat a także przygotowywać do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Młodzież uczy się analizy filmu, zapoznaje z historią kina, produkcji , dystrybucji i recepcji. Film traktowany jest jako dzieło interdyscyplinarne. Młodzież uczy się umiejętności planowania i wykonywanie amatorskich filmów rozwija, umiejętności korzystania z mediów. Uczniowie zapoznają się z technikami limba i match-cutu, point of view,  split-screen i stosują wiedzę teoretyczną w realizowanych filmach. Z zakresu historii filmu zapoznają się z genezą wprowadzenia koloru w filmie  pojęciami takimi jak: wirażowanie, koloryzacja a także zagadnieniami związanymi z dźwiękiem i muzyką filmową, diegezą, muzyka niediegetyczna, postsynchronami, dubbingiem, voice-over. Zajmując się przygotowaniem własnego filmu przechodzą kolejne etapy pracy w grupie od pomysły, scenariusza po scenopis. Samodzielnie każdy uczeń realizuje własną etiudę filmową. Dla cierpliwych i zainteresowanych montażem uczniów cenne są zajęcia z różnych metod montażowych, montażu równoległego , intelektualnego i innych. Młodzież uczy się także pisać o filmach recenzje  a realizując własne filmy reklamowe zapoznaje się z elementami skutecznej reklamy. Korzystając z warsztatu dziennikarskiego przeprowadzają ankiety, wywiady, reportaże. Z zagadnień teoretycznych młodzież poznaje historię gatunków filmowych takich jak: dramat, western, film wojenny, musical, komedia. Na zajęciach wiedza teoretyczna wykorzystywana jest w praktyce. Do omawiania zagadnień wykorzystywane są filmy, Internet, komputery. Najczęściej uczniowie pracują metodą projektów pracy zespołowej, w której uczą się współdziałania, dobrej organizacji pracy, kształcą umiejętności komunikowania się i argumentowania swoich stanowisk. Fotorelacja.